وال‌استریت ژورنال: سنوار «خودشیفته» است و دستور افزایش حملات انتحاری می‌دهد

سنوار با صدور دستور حمله هفتم اکتبر به اسرائیل سایر اعضای گروه حماس را هم غافلگیر کرد

تصویری از یحیی سنوار، رهبر حماس‌ــ رویترز

نشریه وال‌استریت ژورنال روز چهارشنبه در گزارشی نوشت که یحیی سنوار پس از آنکه جانشین اسماعیل هنیه شد و کنترل کامل حماس را به دست گرفت، به فرماندهان این گروه شبه‌نظامی در کرانه باختری دستور داد حملات انتحاری علیه اسرائیل را از سر بگیرند.

در این گزارش، از سنوار به عنوان شخصیتی که جنون خودبزرگ‌ پنداری (megalomania) در او رو به افزایش است، یاد شده است. 

وال‌استریت‌ ژورنال به نقل از مقام‌های اطلاعاتی عرب که نامشان فاش نشده، اشاره کرده است که دستور تجدید حملات انتحاری علیه اسرائيل اندکی قبل از بمب‌گذاری انتحاری نافرجام ماه اوت در تل‌آویو صادر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گفته‌های این منابع مطلع،‌ برخی از اعضای ارشد حماس درباره این تصمیم تردید داشتند، اما از زمان به قدرت رسیدن سنوار با او مخالفتی نکرده‌اند.

این گزارش همچنین خبرهای قبلی را مبنی بر از سرگیری تماس سنوار با میانجی‌گران آتش‌بس و معامله گروگان‌گیری را به نقل از مقام‌های عرب آگاه به مذاکرات تایید کرد.

پیش از این به نقل از برخی مقام‌های قطری گفته شده بود که یحیی سنوار ارتباطش را با میانجی‌گران توافق آتش‌بس قطع کرده است و از او خبری در دست نیست. بی‌خبری از سنوار به این شائبه دامن زده بود که رهبر حماس کشته شده است.

وال‌استریت ژورنال خبر داد نامه ماه گذشته یحیی سنوار را مشاهده کرده که در آن گفته شده که این گروه شبه‌نظامی به منظور «شکستن اراده اسرائیل» و هموار کردن راه برای نابودی اسرائیل آماده جنگ فرسایشی طولانی‌مدت است.

بر اساس این گزارش،‌ در نامه سنوار این عبارت قرآنی نقل شده است: «و آن‌ها می‌پرسند چه زمانی خواهد بود؟ بگو که شاید به زودی!»

در گزارش این رسانه، سنوار شخصیتی افراطی توصیف شده است که نسبت به سایر مخالفان اسرائیل مواضعی تندتر دارد. در این مطلب، به نقل از مقام‌های فعلی و سابق عرب و اسرائیلی که نامشان فاش نشده، گفته شده که سنوار با صدور دستور حمله هفتم اکتبر به اسرائیل سایر اعضای گروه حماس را هم غافلگیر کرد.

در ادامه آمده که مقام‌های حماس در قطر در محافل خصوصی، یحیی سنوار را یک «خودشیفته» خطاب کرده و افزوده‌اند که او از جنگ کنونی و نقش خود در آن با اصطلاحات اغراق‌آمیز یاد می‌کند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران در ماه ژوییه که به اسرائیل نسبت داده می‌شود، ظاهرا برخی مقام‌های سیاسی حماس خالد مشعل را به‌عنوان جانشین او معرفی کرده بودند اما مقام‌های اجرایی از رهبری سنوار حمایت کردند.

یحیی سنوار که همواره به‌عنوان یک عامل تندرو در حماس شناخته می‌شد، به دلیل ایفای نقش کلیدی‌ در تاسیس شاخه نظامی و سرویس‌های امنیتی این گروه شبه‌نظامی (گردان‌های عزالدین قسام و مجد) که قبل از هفتم اکتبر حملات تروریستی متعددی را علیه اسرائیلی‌ها انجام داد، شناخته‌شده بود.

به اعتقاد برخی تحلیلگران،‌ موضع تند یحیی سنوار در طول فعالیتش نشان می‌دهد که او برای دستیابی به توافق آتش‌بس با اسرائیل اشتیاقی نخواهد داشت؛ توافقی که بسیاری منتظرند به نبرد در غزه پایان دهد و به بازگشت گروگان‌های زنده و مرده که هنوز در غزه‌اند، منجر شود.

ماموران اطلاعاتی اسرائیل و ایالات متحده معتقدند راهبرد یحیی سنوار این است که جنگ در غزه را تا زمانی که برای از بین بردن شهرت بین‌المللی اسرائیل و آسیب رساندن به روابط آن با متحد اصلی‌اش، آمریکا، لازم باشد، ادامه دهد.

بیشتر از جهان